Capital F thinggy!

WELCOME!
woot woot PUDING TRIFLE ^^
Tuesday, February 26 15:04 0 Komen

assalamualaikum

weh weh korang, aku nak share resepiii ni. desert ni sedap waa cakap luuu~ tapi aku tak berkesempatan nak buat sebab terlalu busy untuk beli barang-barang yang diperlukan so maybe coming soon kot aku akan try buat.. apaa? nak sikit?.. try buat sendiri la weh :)




nampak tak kesedapan dia kat situ, meleleh air liur aku minta gambar kat mr.google ^^

BAHAN-BAHAN
1 pek kek paun
1 kotak jeli
1 tin buah-buahan koktel
1 tin susu cair
7 sudu besar gula
4 sudu besar kastard + 1/2 tin air
krim putar secukupnya
buah strawberi atau buah apa-apa je

CARA MEMBUAT
lapis 1 : Masukkan kek paun yang dah dipotong segi empat kecil ke dalam bekas. Tapis buah-buahn koktel dan asingkan airnya. Tuangkan air dan buah-buahan tadi ke atas kek.

lapis 2 : Masak satu kotak jeli, mengikut sukatan air yang dinyatakan di kotak jeli. Tuangkan jeli atas kek tadi. Masukkan buah-bauhan dan susun atas jeli. Tuang lagi jeli selebihnya hinggan menutupi buah-buahan koktel tadi. Masukkan dalam peti sejuk untuk disejukkan sekejap. Lebihan jeli dimasukkan dalam bekas kecil dan boleh diwarnakan hijau untuk hiasan, jika suka.

lapis 3 : Masak satu tin susu cair, satu tin air dan tujuh sudu gula sampai mendidih. Bancuh  empat sudu tepung kastard dengan setengah tin air. Apabila susu mendidih, perlahankan api, perlahankan api dan masukkan bancuhan susu kastard, Kacau sehingga aduann menjadi pekat. Tuang kastard atas lapisan jeli yang sudah mengeras. Jika suka, boleh diulang sekali lagilapisan kek, buah, jeli dan kastard.

lapis 4 : Masukkan krim putar dan rata sehinggan menutupi permukaan kastard.

akhir sekali hias dengan jeli dalam bekas kecil yang dikacau-kacau dengan sudu dan sudukan di sekeliling bekas dan di tengah-tengah juga sebagai hiasan. Kemudian susun buah strawberi di tengah-tengahnya. Hias dengan buah strawberi atau buah-buahan koktel, terpulang pada cita-cita rasa dan kreativiti masing-masing. :)


macam ni hasilnya yang korang akan dapat, nampak sedap kann? :)

selamat mencubaa yooo ^^

bye, assalamualaikum

Owner



Assalamualaikum felass.
I'm Shahira from Malaysia.
People often called me, SHIERA.
I live in a fancy city called Taiping at Perak. Please be nice here :)

Enjoy reading my cute blog

You may leave your footprints here



♦ No harsh words, please ;)


Credits

The Skin By : Mrs Af
Basecode : Pieqah
Edited : BY ME

All rights reserved ® Shiera 2012.